Honda HS622 – Perfekt for de fleste
Honda HS622 ble lansert første gang rundt 1997 som etterfølger til HS522 med 5 hk motor. HS622 byttet navn til HS655 for de europeiske modellene rundt 2013. Siden lanseringen har dette vært en favoritt for veldig mange. Så vellykket har den vært at designet (foruten tank og dekaler) er uforandret siden den første gang ble lansert på markedet.
HS622 er relativt liten, men meget effektiv. Den starter alltid, og har dessuten meget god byggekvalitet. Det er lite som blir ødelagt på denne med mindre du bruker den på grusunderlag år etter år eller lar den stå ute i all slags vær.
Problemer med girkassen pga feil bruk
En liten “svakhet” er den mekaniske girkassen. Mens de fleste andre produsenter sverger til reimdrift og friksjonshjul laget Honda en fullverdig girkasse på sin minste totrinnsfreser. Det er i utgangspunktet en meget god ide, så sant folk flest hadde lest instruksjonsbøkene før de tok i bruk maskinen. Problemet oppstår når brukeren girer uten å stoppe fremdriften. Går du fra 1. til 2. gir mens fremdriftshendelen er koblet inn vil tannhjulene i girkassen på sikt bli slitte og ødelagte. Det blir som å gire uten å bruke clutchen i en bil. Mange opplever da ujevn eller rykkete gange, eller at maskinen ikke vil bevege seg i det hele tatt. Det første som ryker er gjerne kronhjul og pingjung. Pris på denne reparasjonen vil ligge på drøyt 5000 kroner avhengig av hvilke deler som må skiftes. Du kan gjøre jobben selv, om du har tunga rett i munnen. Mer om reparasjon av girkasse HER (kommer).
Ulv i fåreklær
Tilbake til det positive; Honda HS622 er en ulv i fåreklær. Til tross for sitt beskjedne ytre tygger den snø som en lek. Selv en god halvmeter med snø går lett gjennom denne maskinen.
Maskinen er særdeles lett å jobbe med, og vi har bare gode erfaringer med både hjul- og beltemodellen av Honda HS622. Den kaster overraskende bra, motoren er stillegående og den er lett å jobbe med. I følge Honda kan denne rakkeren klare hele 37 tonn snø i timen. For å dreie utkastertuten har du en stang på toppen av tuten. Jobber du på en liten gårdsplass der du må svinge ofte er ikke dette en ideell løsning, da du må strekke deg for å få snudd utkastet. (Men akkurat det har en norsk Petter Smart gjort noe med. Sjekk ut denne modifiseringen) Maskinen kommer med både 3,6 og 4,4 KW motor. Kjøper du en brukt snøfreser skal du være oppmerksom på at den minste motoren har 5 hk og største motor 6 hk.



Fakta -Honda HS 622/ HSS622/HS655
- Type: Totrinns
- Motor: Honda 5-6 hk
- Bredde: 55 cm
- Kastelengde: Inntil 14 meter
- Vekt: 67 kg
- Olje: 0,6 ltr 5W-30
- Tennplugg: NGK BPR5ES
- Nypris: Fra 24 900
- Bruktpris: Gode kjøp fra 5000 kr avhengig av stand
- Manual: Last ned

Honda HS622 er en absolutt favoritt. Den er overraskende kraftig for størrelsen.
Anbefales!

Girkasse Honda HS622
Sik ser en splittet girkasse fra en Honda HS622 ut. Delene er kostbare, og det er vanskelig å stille diagnosen før girkassen er splittet.
fremgangsmåte for å skru løs girkasse er som følger:
1. Demonter skuff/innmater
2. Ta av belter/hjul.
3. Demonter kabler og jording
4. Skru girkasse løs fra motor



Har en 2002 modell som går som ei klokke, bortsett ifra at den av og til stopper opp i fremdrifta, akkurat som den skulle “gire” ned, før den fortsetter med jobben. Hva det er vet jeg ikke, men kanskje noen har et svar på det.
Hei. Skru av det røde dekselet det står HS622 på. Stram wiren som går til clutchen. Det pleier å fikse problemet. Hvis ikke er det gjerne et tannhjul i girkassa som er skadet. Det er en langt større jobb😬
Etter å ha fått tak i en brukt HS622 skulle den brukes for første gang.
Usikker på om den gikk satt jeg i gang.
Den starte med en gang, kjørte greit bortover, helt til jeg skulle bruke skovlene da kastet den snøen 20cm så stoppet den.
Kan kjøre vanlig rundt, men ikke med skovlene i gang.
Skal ikke være noe i skovlene heller.
Noen forslag før jeg leverer den til det lokale verkstedet som tar 2500 for å si at det ikke er noe feil med den?
Har nok ikke vært brukt mer enn 2 sesonger.
Da er det noe som blokkerer vifta. Vanligvis is, eller tauverk rundt akslingen. Det høres ut som om Skru av skuffa. Veldig enkelt på denne maskinen. Seks skruer inne selve skuffa. 10 mm pipe med lang forlenger. Skru ut disse og løft av skuffa. Feilen må ligge der et sted. Med skuffa av kan du finne feilen. KAN også være tannhjul i snekka foran som er ødelagt. Når du får belastning på, så klarer den ikke å dra rundt. Hadde vært artig å kikke på denne.
Har en HS622 hvor den ikke slynger ut snøen.
Den går bra å kjøre den, men den dør ut når skovlene skal gå rundt.
Den har ikke gått på en stund og ved første oppstart slynget den snøen 20 cm.
Det virker ikke som om skovlene sitter fast, men muligheten er jo der.
Noen forslag på feilsøking?
Eller om det er verdt å sette på verksted.
Jan-Vidar
Er det noen som vet når siste års-modell var av HS 622 HW
Den første HS655 kom i 2012. Ikke sett noen eldre. Så siste HS622 var vel 2011. Men maskinen er uforandret siden 1997, cirka.
2011 cirka. Vanskelig. Nylig så jeg en 655 som var 2010-modell. Blir forvirra sjæl gitt.
Skovlene går rundt så lenge jeg ikke kjører den i snø. Da slutter de å bevege seg. Hva kan være årsaken til dette?
Så sant dette er en HS622: Høres ut som bryteboltene har røket, og at skovlene følger med så lenge det ikke er motstand. På alle andre freser ville jeg sagt slakk utkasterreim. Alternativt må du justere wiren som setter i gang vifta.
Har en HS622 som har gått knirkefritt i alle år.
Etter et par timer fresing stopper den plutselig under belastning. Turtallet detter ved bruk av skovler, som om den kveles. Begynner å ryke og stopper til slutt. Ny 98 bensin fyllt, pluggen rengjort og kontrollert. Går rent og fint på tomgang, også uansett turtall, også ved bruk av fremdrift.
Noe tips her? 🙂
Har en hs622 som dør ut ved belastning. Går fint på tomgang, lettstarta, og fin gange ved beltebruk. Så fort skovlene kobles inn begynner dem å ryke og så stopper den til slutt, høres ut som den kveles. Pluggen er rengjort og sjekket, ny fersk 98 bensin. Har fungert plettfritt i hele vinter og begynte plutselig å fjuske etter et par timers bruk.
Hei. Da er det noe som blokkererer vifta. For eks en stein som har kilt seg på baksiden. Eller at du har bøyd et blad slik at det tar borti metallet. Ville nok forsøkt å ta ut vifta først og sett om akslingen roterte fint uten vifta. På 622 er det ganske enkelt å få av freserhuset, så lenge du har pipe med lang forlenger. Du finner nesten garantert feilen der et sted.
Når jeg skal forandre på utkasterør kan jeg ikke få snudd det nok mot venstre/høyre.Er dette normalt?
Hei. Den skal gå cirka 180 grader fra rett venstre til rett høyre. Den kan ikke kaste bakover. Hvis den stopper i en unaturlig posisjon, så er det muligens manglende smøring av tuten eller is som har fryst fast. Alternativt er plastringen feilmontert.
Skal HS622 ha olje (eller olsjeskift), eller er det nok med 98 oktan?
Hei. Ren 98 oktan uten oljeblanding. Dette er en firtakter. Kun 2-taktere som skal ha olje i bensinen. Men sjekk også motoroljenivået jevnlig.
Hei
Ser etter o-ring til flotørkammer til en HS622. Er det noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe det?
Her for eks: https://www.eikerhms.no/shop/product/pakningsett-forgasser-1?tm=&sm=reservedeler/honda/forgassere
Hei, har en hs655 som dør etter å at den blir varm, kan fint starte den og kjøre den i 2-3 minutt men så stopper den, er er litt vanskelig å få start på igjen. Jeg monterte ny forgasser og pakninger men gjorde ikke saken noe bedre. Noen forslag
Tennplugg?
Jeg har lignende problematikk, men den går atskillig lengre enn 2-3 minutter. Kanskje 30-40. Når den blir skikkelig arbeidsvarm, så fusker og skyter den litt, og av og til stopper den helt. Og da går det ikke an å starte den igjen før den er helt kald.
Har renset forgasser og skiftet plugg. Da gikk den greit en sesong, men problemet kom tilbake halvveis ut i sesongen etter ( i år). Tipset jeg inntil videre har fått, er å skifte tennplugg hvert år. Så har kjøpt et lite lager av plugger (RN11YC4).
Ville forsøkt med ny plugg. Det hender det løser problemet. BPR5ES fra NGK. Ellers er dette problemer man av og til ser med elektronisk styrt tenning.
Ny plugg ble satt inn rett etter at fresen ble ordentlig arbeidsvarm, stoppet og ikke ville starte igjen.
Gikk som en klokke etterpå.
Konklusjon: Kjøp plugger i bulk. De varer en sesong, kanskje mindre enn en hel sesong hvis det er mye snø.
Herlig! Da er det bare tut og kjør da. Ryktet sier at pluggen uten R skal holde mye lenger. Altså ikke BPR5ES men BP5ES. R-en står for radiostøydemping. Tipper ikke den slår inn på DAB, med det er utenfor min kompetanse. Ellers er pluggen lik.
Hei. Jeg er ingen ekspert her. Men alle Honda-motorene jeg har hatt har hatt litt ettertenning i potta. Dette skyldes for mye bensin i sylinder som så blir med i eksosventilen ut i potta. Dette er egentlig ikke et stort problem og jeg tror du løser det ved å redusere fra full gass til tomgang veldig rolig.
Hei har en helt ny Honda HSS 655 den “skyter” når jeg slakker på gassen etter fresing hva ken jeg gjøre??
Hei. Har en HSS622 med el. start som står inne i en kald bod på hytta på fjellet. Får ikke startet den. Tar den inn i varmen (hytta), og da starter og går den som en klokke. Har vært på service med problemet. De sa den startet og gikk fint (jeg antar at de hadde den i et temperert rom). Har prøvd mye både toppladet batteri, ny plugg, renset filter, bruker 98 bensin osv. Takknemlig for ytterligere tips.
Rart. Ikke et typisk Honda-problem. Full choke og vri på nøkkel burde fikse biffen. Høres ut som bensinen ikke kommer helt frem til forgasser. Jeg ville kjøpt en boks med startgass og gitt en bittelitt smak på den under filterdekselet.
Eventuelt bare bruk den om sommeren🤩
Hei. Jeg skrudde fra hverandre hele girboksen, men sliter med å forstå hvordan alle tannhjul skal festes, det selv om jeg har lest manualen. Har du noen tips eller bilder?
Hei. Et lite triks er å alltid ta bilder underveis når du demonterer, så er det bare å snu rekkefølgen når du monterer. Glemmer det stadig vekk selv, da man tenker at det er logisk.
Jeg skal legge ut de bildene jeg har av innsiden på girkassa. Legger dem over her.
Hei , ser ut som det lekker motorolje gjennom simeringene på drivakslingene. Er det en enkel jobb å bytte. HS 622
Ja, det er en enkel jobb. Enklest på hjulmodellen, men også grei skuring på en med belter.Bare litt mer jobb. Veldig vanlig feil det der. Har gjort den jobben noen ganger.
Hva slags olje og hvor mye skal fylles på etter bytte av simmring?
Samme olje som på motor. 5W-30. Du trenger to liter på denne, og 0,6 liter på motoren. Påfyllingspluggen sitter bak en liten gummiipropp øverst på girkassa. Litt kinkig å finne.
Hei! Hvordan fungerer denne i kneiker og oppoverbakker? Er den kraftig nok for litt helning, eller trenger jeg en kraftigere modell?
Hei. Det er den absolutt. Det er bare å bruke førstegiret (to gir pluss revers på disse) og frese i vei om det er mye snø. Med veldig bratte bakker er nok en 622 på belter å foretrekke. Den får du ikke stoppet så lett.
Heisann, utrolig at jeg fant denne siden 🙂
skal bytte ut drive shaft og drive gear final, da de er slitt i stykker på min 622. og bare klikker på framdrift.
hadde du framgangsmåte å gjøre denne jobben? må hele girkassen ut, man klarer seg ikke med å demontere mens den står på?
Hei. Har ikke laget oppskrift på dette, selv om jeg har gjort det et par-tre ganger. Skal gjøre det neste gang, steg for steg. Men ja, du er nødt til å dele maskinen for å få det til.
Først av med skuffa, så kommer du til girkassa.
Min 1997 HS622 «rykker» ved forsøk på i gang setting og må gjerne assisteres litt for å komme seg i gang. Opplever også at dette skjer både ved ren fremdrift og ved fresing. I all hovedsak skjer dette ved bruk av 2. gir, mens 1. gir sjeldent fremviser det samme problemet.
Noen her som har hatt samme problem og kan veilede meg på hva som må til for å utbedre dette?
Hei. Det er litt vanskelig å si sikkert, men det er enten clutchen eller tannhjul i girkassa som er ødelagt. Jeg har vært borti begge deler. Den ene gangen freseren hakket åpnet jeg girkassa uten å finne feil. Viste seg å være clutchen.
For å stramme clutchen kan du skru av det røde plastdekselet og justere wiren. Det kan også være clutchlamellene som er ødelagt, men det problemet har aldri jeg opplevd, selv på fresere fra 90-tallet. Er det ødelagt tannhjul (pinjong/kronhjul etc) i girkassa, må du først skru av skuffa forut (seks skruer og en lang forlenger på skralla).Deretter må du dele motor og girkasse. Det er litt mer jobb, men fullt mulig å få til med litt egeninnsats. Aner ikke hva jobben koster på verksted, men sikkert fort opp mot 10 000 kr med deler.
Hei, og takk for gode råd. Demonterte deksel og observerte at koblingen direkte på clutch huset «rykket» ved forsøk på fremdrift i 2. gir. Justerte litt på posisjon av muttere på vaier ved fremdriftshendel. Trakk litt ekstra til (minimal bevegelse) på synlig mutter før koblingen til clutchen. Litt prøving og feiling fra min side her, men problemet med rykking så godt som eliminert:).
Jeg ser 3 muligheter til å justere på vaier fra fremdriftshendel; – umiddelbart ut fra fremdriftshendel (mutter par); – kobling vaier til clutch hendel, samt mutter lokalisert på fjær innvendig i selve koblingen.
Kunne du veiledet litt om hvordan man bør justere disse for et best mulig og varig resultat? Skal muttrene justeres slik at gjengepartiet økes?
Mvh Alf H
Jeg ville justert slik at wiren er stram der fremme ved koblingen, slik at en eventuell seinere justering kan skje ved hendel for innkobling. Har ikke en oppskrift for hva som er best, men jeg ville nok gjort det sånn.
Stopp bryteren har sluttet å virke den starter må ta av plugghetta for å stoppe
Da er det et brudd på ledningen ett eller annet sted. Bare å feilsøke kabelen.
Har en 622 som jeg kjøpte ny i 2006. Vært kjemefornøyd hele tiden. Idag var jeg glad for å ha den i bakhånd og brøytet et par gårdsrom uten problemer. Så kilte det seg fast singel i utkasteren. Jeg fikk fjernet den etter kort tid og fortsatte som får. Så ble snøen tyngre 0 grader og da begynner utkasteren å slite med å gå rundt. Den går fint rundt uten at det er snø der og sikringsboltene er hele.
Det jeg da mener kan være problemet er slitte klutchlameller. Det har vært mange steiner opp gjennom årene som har satt seg fast og det blir jo slitasje på klutchen over tid. Giring og alt annet fungerer som før- Jeg bestilte nå nye klutchlammeler som er lagt i posten til meg idag.
Håper dette er problemet.
Mvh
Harry K
Hei. Har en HS622 hvor motor høres ut som den går jevnt og godt, men som skovler og impeller stopper på når det blir litt motstand. Kaster også svært kort om det blir noe særlig snømengde. Håpløst om det er mer enn 15-20cm snø selv om den er tørr og lett, men mindre enn dette ser ut til å gå greit forutenom skuffende kastelengde. Rekordlengde for utkast i går var ca 4 meter i 1. gir, stort sett kastet den kortere enn dette. Det skal altså veldig lite til før den bare pakker seg og stopper opp, og den virker generelt svak. Brytebolter er i orden, ingen hull eller bulker i viftehus eller utkast.
Har lest at andre med lignende problemer løser det med å stramme wire ved håndtaket. Den er skrudd til det strammeste allerede, og håndtaket kjennes “riktig” ut basert på lite erfaring og mye magefølelse. Kan den strammes enda mer enn dette på noen måte, og vil det være noe poeng i å bytte den? Er redd clutch er sliten, men håper å unngå å måtte bytte denne. Har du noen råd her?
Hei. Du kan forsøke å stramme clutchen under plastdekselet. Det er vel tre skruer som må løsnes. 10mm pipe passer. Er clutchen gåen så er det en forholdsvis grei jobb å fikse. 545 kr for nye lameller.Clutch Honda 623
Svigerfars HS622 fyra fint etter noen drag i snora. Batteri HELT dødt – hvis det er der da. Det var litt for å finne ut sånt at jeg snoka og fant siden her. Lurte også på alkylat-bensin eller vanlig dinosaur-ekstrakt. Virker som 98 oktan er tingen, det vil si unngå bensin med sprit/etanol. Brukerhåndbok sier dog at vår 95 oktan med 10% sprit er ok for mølla (og forhåpentlig slanger og pakninger..). 86 oktan eller høyere er ok for tenninga – som sies å være elektronisk. Høh, ikke mekanisk magnet-tenning. Hum, hum..?
Veldig bra start på karrieren med power tools i snømåkingen å lese gjennom her. Brukte Ferguson 135 i barndommen og håndmakt i mellomtiden 🙂
Hei. Skulle sjekke olje igår, har ikke gjort det siden jeg overtok den i forbindelse med huskjøp. Da fløt det ut ganske mye, helt svart. Virket som at det var et slags overtrykk. Hva kan være årsaken til dette? Bør jeg helle ut alt, og fylle på nytt?
Hei. Var olja tyntflytende? Den vanligste feilen er at flottør i forgasser ikke tetter slik at bensin kommer inn i motor. QuickFix: Skift olje. Etter hver tur: steng bensinkran og kjør forgasser tom for bensin. Altså til den stopper.
Mer kostbart alternativ: Bytt forgasser.
Hei!
Takk for nydelig side!
Jeg har fått tak i en brukt hs622, som virker å være i god stand, med ett unntak. Den sorte plastringen som fester utkasterkanalen til fresereren har knukket i ett av skruefestene. Er denne å få tak i en ny av?
Heisann. Takk for det. Er det denne delen du tenker på?
https://www.eikerhms.no/shop/product/ring-utkastror-1?tm=&sm=reservedeler/honda/chassis-diverse