Honda HS622 – Perfekt for de fleste

Honda HS622 ble lansert første gang rundt 1997 som etterfølger til HS522 med 5 hk motor. HS622 byttet navn til HS655 for de europeiske modellene rundt 2013. Siden lanseringen har dette vært en favoritt for veldig mange. Så vellykket har den vært at designet (foruten tank og dekaler) er uforandret siden den første gang ble lansert på markedet.
HS622 er relativt liten, men meget effektiv. Den starter alltid, og har dessuten meget god byggekvalitet. Det er lite som blir ødelagt på denne med mindre du bruker den på grusunderlag år etter år eller lar den stå ute i all slags vær.

Problemer med girkassen pga feil bruk

En liten “svakhet” er den mekaniske girkassen. Mens de fleste andre produsenter sverger til reimdrift og friksjonshjul laget Honda en fullverdig girkasse på sin minste totrinnsfreser. Det er i utgangspunktet en meget god ide, så sant folk flest hadde lest instruksjonsbøkene før de tok i bruk maskinen. Problemet oppstår når brukeren girer uten å stoppe fremdriften. Går du fra 1. til 2. gir mens fremdriftshendelen er koblet inn vil tannhjulene i girkassen på sikt bli slitte og ødelagte. Det blir som å gire uten å bruke clutchen i en bil. Mange opplever da ujevn eller rykkete gange, eller at maskinen ikke vil bevege seg i det hele tatt. Det første som ryker er gjerne kronhjul og pingjung. Pris på denne reparasjonen vil ligge på drøyt 5000 kroner avhengig av hvilke deler som må skiftes. Du kan gjøre jobben selv, om du har tunga rett i munnen. Mer om reparasjon av girkasse HER (kommer).

Ulv i fåreklær

Tilbake til det positive; Honda HS622 er en ulv i fåreklær. Til tross for sitt beskjedne ytre tygger den snø som en lek. Selv en god halvmeter med snø går lett gjennom denne maskinen. 

Maskinen er særdeles lett å jobbe med, og vi har bare gode erfaringer med både hjul- og beltemodellen av Honda HS622. Den kaster overraskende bra, motoren er stillegående og den er lett å jobbe med. I følge Honda kan denne rakkeren klare hele 37 tonn snø i timen. For å dreie utkastertuten har du en stang på toppen av tuten. Jobber du på en liten gårdsplass der du må svinge ofte er ikke dette en ideell løsning, da du må strekke deg for å få snudd utkastet. Maskinen kommer med både 3,6 og 4,4 KW motor. Kjøper du en brukt snøfreser skal du være oppmerksom på at den minste motoren har 5 hk og største motor 6 hk.


Fakta -Honda HS 622/ HSS622/HS655

Honda HS622 er en absolutt favoritt. Den er overraskende kraftig for størrelsen.

Anbefales!

Girkasse komplett. Honda HS622

Girkasse Honda HS622

Sik ser en splittet girkasse fra en Honda HS622 ut. Delene er kostbare, og det er vanskelig å stille diagnosen før girkassen er splittet.  
fremgangsmåte for å skru løs girkasse er som følger:
1. Demonter skuff/innmater
2. Ta av belter/hjul. 
3. Demonter kabler og jording
4. Skru girkasse løs fra motor

Girkasse fra Honda HS622 snøfreser

28 thoughts on “Honda HS622 – Perfekt for de fleste

  • 19. januar 2023 kl 21:30
    Permalink

    Har en 2002 modell som går som ei klokke, bortsett ifra at den av og til stopper opp i fremdrifta, akkurat som den skulle “gire” ned, før den fortsetter med jobben. Hva det er vet jeg ikke, men kanskje noen har et svar på det.

    Svar
    • 19. januar 2023 kl 21:59
      Permalink

      Hei. Skru av det røde dekselet det står HS622 på. Stram wiren som går til clutchen. Det pleier å fikse problemet. Hvis ikke er det gjerne et tannhjul i girkassa som er skadet. Det er en langt større jobb😬

      Svar
  • 29. januar 2023 kl 03:35
    Permalink

    Etter å ha fått tak i en brukt HS622 skulle den brukes for første gang.
    Usikker på om den gikk satt jeg i gang.
    Den starte med en gang, kjørte greit bortover, helt til jeg skulle bruke skovlene da kastet den snøen 20cm så stoppet den.
    Kan kjøre vanlig rundt, men ikke med skovlene i gang.
    Skal ikke være noe i skovlene heller.
    Noen forslag før jeg leverer den til det lokale verkstedet som tar 2500 for å si at det ikke er noe feil med den?

    Har nok ikke vært brukt mer enn 2 sesonger.

    Svar
    • 29. januar 2023 kl 11:36
      Permalink

      Da er det noe som blokkerer vifta. Vanligvis is, eller tauverk rundt akslingen. Det høres ut som om Skru av skuffa. Veldig enkelt på denne maskinen. Seks skruer inne selve skuffa. 10 mm pipe med lang forlenger. Skru ut disse og løft av skuffa. Feilen må ligge der et sted. Med skuffa av kan du finne feilen. KAN også være tannhjul i snekka foran som er ødelagt. Når du får belastning på, så klarer den ikke å dra rundt. Hadde vært artig å kikke på denne.

      Svar
  • 29. januar 2023 kl 14:31
    Permalink

    Har en HS622 hvor den ikke slynger ut snøen.
    Den går bra å kjøre den, men den dør ut når skovlene skal gå rundt.
    Den har ikke gått på en stund og ved første oppstart slynget den snøen 20 cm.
    Det virker ikke som om skovlene sitter fast, men muligheten er jo der.

    Noen forslag på feilsøking?
    Eller om det er verdt å sette på verksted.

    Jan-Vidar

    Svar
    • 28. oktober 2023 kl 16:03
      Permalink

      Er det noen som vet når siste års-modell var av HS 622 HW

      Svar
      • 28. oktober 2023 kl 17:03
        Permalink

        Den første HS655 kom i 2012. Ikke sett noen eldre. Så siste HS622 var vel 2011. Men maskinen er uforandret siden 1997, cirka.

        Svar
      • 10. desember 2023 kl 23:22
        Permalink

        2011 cirka. Vanskelig. Nylig så jeg en 655 som var 2010-modell. Blir forvirra sjæl gitt.

        Svar
  • 10. desember 2023 kl 23:00
    Permalink

    Skovlene går rundt så lenge jeg ikke kjører den i snø. Da slutter de å bevege seg. Hva kan være årsaken til dette?

    Svar
    • 10. desember 2023 kl 23:21
      Permalink

      Så sant dette er en HS622: Høres ut som bryteboltene har røket, og at skovlene følger med så lenge det ikke er motstand. På alle andre freser ville jeg sagt slakk utkasterreim. Alternativt må du justere wiren som setter i gang vifta.

      Svar
  • 30. desember 2023 kl 13:54
    Permalink

    Har en HS622 som har gått knirkefritt i alle år.
    Etter et par timer fresing stopper den plutselig under belastning. Turtallet detter ved bruk av skovler, som om den kveles. Begynner å ryke og stopper til slutt. Ny 98 bensin fyllt, pluggen rengjort og kontrollert. Går rent og fint på tomgang, også uansett turtall, også ved bruk av fremdrift.
    Noe tips her? 🙂

    Svar
  • 30. desember 2023 kl 14:07
    Permalink

    Har en hs622 som dør ut ved belastning. Går fint på tomgang, lettstarta, og fin gange ved beltebruk. Så fort skovlene kobles inn begynner dem å ryke og så stopper den til slutt, høres ut som den kveles. Pluggen er rengjort og sjekket, ny fersk 98 bensin. Har fungert plettfritt i hele vinter og begynte plutselig å fjuske etter et par timers bruk.

    Svar
    • 30. desember 2023 kl 18:35
      Permalink

      Hei. Da er det noe som blokkererer vifta. For eks en stein som har kilt seg på baksiden. Eller at du har bøyd et blad slik at det tar borti metallet. Ville nok forsøkt å ta ut vifta først og sett om akslingen roterte fint uten vifta. På 622 er det ganske enkelt å få av freserhuset, så lenge du har pipe med lang forlenger. Du finner nesten garantert feilen der et sted.

      Svar
    • 1. januar 2024 kl 15:05
      Permalink

      Når jeg skal forandre på utkasterør kan jeg ikke få snudd det nok mot venstre/høyre.Er dette normalt?

      Svar
      • 2. januar 2024 kl 19:06
        Permalink

        Hei. Den skal gå cirka 180 grader fra rett venstre til rett høyre. Den kan ikke kaste bakover. Hvis den stopper i en unaturlig posisjon, så er det muligens manglende smøring av tuten eller is som har fryst fast. Alternativt er plastringen feilmontert.

        Svar
  • 2. januar 2024 kl 12:55
    Permalink

    Skal HS622 ha olje (eller olsjeskift), eller er det nok med 98 oktan?

    Svar
    • 2. januar 2024 kl 19:02
      Permalink

      Hei. Ren 98 oktan uten oljeblanding. Dette er en firtakter. Kun 2-taktere som skal ha olje i bensinen. Men sjekk også motoroljenivået jevnlig.

      Svar
  • 15. januar 2024 kl 20:57
    Permalink

    Hei
    Ser etter o-ring til flotørkammer til en HS622. Er det noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe det?

    Svar
  • 21. januar 2024 kl 17:37
    Permalink

    Hei, har en hs655 som dør etter å at den blir varm, kan fint starte den og kjøre den i 2-3 minutt men så stopper den, er er litt vanskelig å få start på igjen. Jeg monterte ny forgasser og pakninger men gjorde ikke saken noe bedre. Noen forslag

    Svar
    • 26. januar 2024 kl 09:28
      Permalink

      Tennplugg?
      Jeg har lignende problematikk, men den går atskillig lengre enn 2-3 minutter. Kanskje 30-40. Når den blir skikkelig arbeidsvarm, så fusker og skyter den litt, og av og til stopper den helt. Og da går det ikke an å starte den igjen før den er helt kald.
      Har renset forgasser og skiftet plugg. Da gikk den greit en sesong, men problemet kom tilbake halvveis ut i sesongen etter ( i år). Tipset jeg inntil videre har fått, er å skifte tennplugg hvert år. Så har kjøpt et lite lager av plugger (RN11YC4).

      Svar
    • 26. januar 2024 kl 09:33
      Permalink

      Ville forsøkt med ny plugg. Det hender det løser problemet. BPR5ES fra NGK. Ellers er dette problemer man av og til ser med elektronisk styrt tenning.

      Svar
  • 15. februar 2024 kl 10:55
    Permalink

    Ny plugg ble satt inn rett etter at fresen ble ordentlig arbeidsvarm, stoppet og ikke ville starte igjen.
    Gikk som en klokke etterpå.
    Konklusjon: Kjøp plugger i bulk. De varer en sesong, kanskje mindre enn en hel sesong hvis det er mye snø.

    Svar
    • 15. februar 2024 kl 12:01
      Permalink

      Herlig! Da er det bare tut og kjør da. Ryktet sier at pluggen uten R skal holde mye lenger. Altså ikke BPR5ES men BP5ES. R-en står for radiostøydemping. Tipper ikke den slår inn på DAB, med det er utenfor min kompetanse. Ellers er pluggen lik.

      Svar
      • 20. februar 2024 kl 22:20
        Permalink

        Hei. Jeg er ingen ekspert her. Men alle Honda-motorene jeg har hatt har hatt litt ettertenning i potta. Dette skyldes for mye bensin i sylinder som så blir med i eksosventilen ut i potta. Dette er egentlig ikke et stort problem og jeg tror du løser det ved å redusere fra full gass til tomgang veldig rolig.

        Svar
  • 20. februar 2024 kl 18:06
    Permalink

    Hei har en helt ny Honda HSS 655 den “skyter” når jeg slakker på gassen etter fresing hva ken jeg gjøre??

    Svar
  • 26. februar 2024 kl 09:07
    Permalink

    Hei. Har en HSS622 med el. start som står inne i en kald bod på hytta på fjellet. Får ikke startet den. Tar den inn i varmen (hytta), og da starter og går den som en klokke. Har vært på service med problemet. De sa den startet og gikk fint (jeg antar at de hadde den i et temperert rom). Har prøvd mye både toppladet batteri, ny plugg, renset filter, bruker 98 bensin osv. Takknemlig for ytterligere tips.

    Svar
    • 26. februar 2024 kl 13:12
      Permalink

      Rart. Ikke et typisk Honda-problem. Full choke og vri på nøkkel burde fikse biffen. Høres ut som bensinen ikke kommer helt frem til forgasser. Jeg ville kjøpt en boks med startgass og gitt en bittelitt smak på den under filterdekselet.
      Eventuelt bare bruk den om sommeren🤩

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *