Modifisering av Honda HS622

Slik burde Honda ha utviklet sin HS622/HS655, om de virkelig ville maksimere ytelsen og brukervennligheten.

I videoen vises alle modifikasjonene som er gjort for å få en langt mer anvendelig maskin enn det 622 er i utgangspunktet.

Har du irritert deg over den helmanuelle operasjonen det er å endre retning eller høyde på utkaster på den ellers så fantastisk Honda HS622 (655)? Det tok nesten 20 år før Honda klarte å få flyttet gassen opp på styret. Hvor lang tid tar det før de klarer å gjøre den like brukervennlig som Eivind Bjørlos freser?
Eivind har gjort en rekke praktiske modifiseringer på sin snøfreser, noe som gjør den langt mer brukervennlig.

Test: Honda HS622 – Perfekt for de fleste


Ny sveiv og utkast

Den mest innovative forbedringen er hans design for en ny sveiv og tilt på utkasteren. Disse funksjonene, som nå enkelt kan manøvreres med høyre hånd, gir deg presis kontroll over hvor snøen skal kastes, langt raskere enn tidligere, da man måtte strekke seg frem for å justere utkaster. Utkastet på Bjørgos maskin betjenes nå enkelt med høyrehånda. Sveiva er hentet fra en annen, billig snøfreser.

Automatisk gass

I tillegg har Eivind montert en automatisk gassmekanisme som aktiveres med venstre innkoblingsspak. Dermed gis det full gass når fremdrifsspaken kobles inn, og motor går tilbake til tomgang når fremdriftsspaken slippes opp. Dette har han fått til ved å sette en returfjær på gasspaken og koble en wire mellom framdriftsspaken og gasspaken. Litt mekking må til, men smått genialt har det blitt.


Ny, kraftigere motor

Til venstre ser du hvordan den nye wiren er koblet direkte til gassen, med en returfjær som slipper gassen tilbake til tomgang når hendelen slippes.
Eivind har også byttet motor. Den opprinnelige GX160-motoren er erstattet med en kraftigere 200 kubikk-motor. Dette gir maskinen bedre kapasitet til å håndtere store mengder snø, selv i andregir. Den noe større motoren passer rett på motorfestet. Bare sjekk at det er riktig diameter og lengde på utgående aksling.
GX160 Har et sylindervolum på 163 cm³ og en maksimal effekt på omtrent 4,8 hk (3,6 kW) ved 3600 o/min. GX200 har et sylindervolum på 196 cm³ og en maksimal effekt på omtrent 5,8 hk (4,3 kW) ved 3600 rpm.

IKKE EN, MEN TO: Ut fra fremdrifshendelen er det to wirer på Eivinds snøfreser. Dette gjør at du slipper å gi gass manuelt når snøfreseren skal brukes.


Disse forbedringene gjør ikke bare snøfreseren kraftigere, men også mer ergonomisk og intuitiv i bruk, noe som burde inspirere til videreutvikling fra produsenten. Eivinds modifikasjoner viser hvordan små, men smarte justeringer kan gjøre en god maskin enda bedre.

Alle bilder gjengitt med tillatelse.

One thought on “Modifisering av Honda HS622

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *